donderdag 26 november 2009

Reizen en Rio

Na een toch wel erg lange reisdag aangekomen in Rio.
Het begon met een hele snelle treinreis van Rotterdam naar Schiphol in 20 minuten met de Fyra, de voorloper van de HSL. Dat was wel een prima begin. Ruim de tijd op Schiphol om de rugzak in te checken (en doorlabelen naar Rio).  Op Schiphol toch alvast maar wat gegeten, de vlucht naar Lissabon ging pas om een uur of 7 savonds, en dan krijg je toch wel trek. Dat was maar goed ook, want het eten was niet echt denderend aan boord, een onduidelijk broodje met iets van wat ooit ananas was geweest. Aankomst in een regenachtig Lissabon. Door de douane daar voor het eerst te maken met het electronische paspoort. Je moet je paspooort scannen, in een glazen sluis gaan staan, en in de camera kijken, en dan wordt die foto vergeleken met de foto van het paspoort. Dat was trouwens wel de kleurenfoto die ik had ingeleverd, terwijl het paspoort zelf een zwartwitfoto bevat. De foto kwam overeen, en dan gaat de volgende deur open. Geen idee wat er gebeurt als het niet matched, had ik er misschien nu nog gestaan. Maar er komt voor deze controle dus geen mens meer aan te pas. De wachtruimte voor de vlucht van Lissabon naar Rio stelt niet veel voor, je kan wat kleine snacks kopen en dan houdt het op. Voor de rets is het gewoon druk. Een middernachtelijke excursie per bus over het vliegveld van Lissabon, en instappen. Op tijd vertrokken (23.50 lokale tijd, dat is al tien voor 1 in Nederland. Vliegtuig zit vrijwel helemaal vol. Redelijk eten onderweg, maar het was wel een slechte weg. Vanaf de Canarische weilanden moest de gordel om, en het was echt wel een weg met veel bobbels. Op tijd geland, en het koste een 3 kwartier om door de douane te heen komen, gewoon druk. Kom ik aan, zie ik gelijk mijn rugzak aankomen, naar buiten en daar staat inderdaad iemand met een bordje met mijn naam. Hij staat voor de deur met de auto en in ruim een uur vanaf de airport naar het hotel. Het is midden in de spits, want de aankomst met het vliegtuikg was om half 8 sochtends. En ook in Rio hebben ze files, en lijken wel erger dan Nederland. Zonder files schijnt het maar een kwartier te zijn naar het hotel. Onderweg even gestopt bij de pinautomaat: op zich geen probleem alleen na 5 minuten zij het apparaat- de telling klopt niet,, begint een hoop herrie te maken, dus maar ik op cancel tig keer gedrukt en pas toen het openingsscherm weer kwam een andere automaat gepakt, er stonden er wel een stuk of 10 in de bank. Dat was binnen 30 seconden klaar.
Inschrijfformulier ligt al klaar bij de balie, en ik kan gelijk naar mijn kamer. Even opfrissen en nog even wat ontbeten - ananas en meloen en papaya en banaan.
Vanaf het dak van het  hotel is de Corcovado (het Christusbeeld) goed te zien, en op het dak van het hotel (15 verdiepingen) is een zwembadje en sauna. Prima hotel, aparte zithoek op de kamer en een luxe badcel met douche cabine en een bidet.
Temperatuur is hier prima - een graadje of 30 a 35 en licht bewolkt. Het is 5 a 10 minuten lopen naar de Copacabana, en het is daar best wel druk voor een door de weekse dag. En Braziliaanse bikini´s zijn soms wel erg klein, alleen de noodzakelijke delen worden dan bedekt. Maar ja als je dan een witte bikini aantrekt en je gaat even douchen, dan had je ook niets aan kunnen doen :-) Zwemmen mocht niet, rode vlag hoge golven en veel stroming.
Ergens achter Ipanema gelunched, churrasco (gewoon een flinke lap vlees) , op de terugweg naar het hotel zag ik dit internet cafe. So far so good .
O ja , het is hier in Rio 3 uur vroeger in vergelijking met Nederland.

1 opmerking:

Luz2007 zei

Ha Richard,
ja reis toch wel heel lang he? Had jij ook zo weinig zit plaats? Ik kon op een gegeven ogenblik niet meer blijven zitten... Oudere Portugezen naast mij namen zoveel plek in en waren ongelooflijk lastig. Ook zat er iemand voor mij die z´n stoel tot het uiterste had gezet... Na een paar keer netjes gevrragd te hebben om het iets minder te doen wa ik het helemaal zat en heb flink zitten schoppen enzo! Ook dat vond hij blijkbaar helemaal normaal en gaf geen sjoege! Hoop voor je dat het weer in Paraty beter is. Olinda verneukeratief bewolkt. Ook ik ben met factor 8 tikje roze...