maandag 30 november 2009

Day tour Rio

Hier komt nog wat over een dagje toeristisch Rio. Corcovado, Poa de Azucar, Sambadrome, Maracana, en de kathedraal (ofwel bloempot)
Vrijdag 27 november: via mijn taxichauffeur van de airport een day tour geboekt voor Rio. Ik wordt om 8.45 opgehaald met een bus; Maar om 9 uur nog geen bus, en komt heel toevallig diezelfde taxi chauffeur binnen om andere gasten op te halen. Hij ziet mij zitten en gaat gelijk bellen waar de bus blijft. Gewoon kenmerkend voor de behulpzaamheid van de Brazilianen, ik maakte me nog nergens zorgen over gezien alle files in Rio. Busje komt zo, tijdens het bellen stopt deze nl. voor de deur. Dan een tour met als eerste naar de Kathedraal in Centro. Dit is een immense kathedraal met plaats voor 20.000 mensen tijdens het bezoek van de Paus jaren geleden. Het heeft helemaal niets weg van een kerk aan de buitenkant, de mooiste beschrijving die ik tot nu ben tegengekomen was: een omgekeerde bloempot, en dat klopt wel. Binnen in de kerk 4 immens gekleurde ramen, van grondlevel tot aan de top, en dat is iets van 90 meter, Deze beelden alle 4 wat uit, maar de beschrijving heb ik even niet bij de hand. Ook wordt de eerste kerststal al gebouwd met vooral veel gekleurde en knipperende lichtjes.
Daarna naar de Pao de Azucar ofwel Suikerbroodberg. Vanaf de top van deze berg heb je een mooi overzicht van Rio, bijvoorbeeld de Copacabana, Corcovado en het binnenlandse vliegveld. Om daarboven te komen moet je de kabelbaan gebruiken, en bij de eerste berg overstappen.
Lunch in een braziliaans restaurant: hier komen de obers continu langs meet een grote spies met vlees, en snijden ter plekke een stuk af. Zij wijzen op de placemat aan wat je nu krijgt, is allemaal prima te eten. Uitgebreide saladebar. Naast mijn tafel zaten wat Amerikanen, daar even mee gepraat, die waren alleen even voor 5 dagen naar Rio gekomen - let op 4 uur vliegen uit Colorado naar Miami en dan nog eens 9 uur vliegen vanaf Miami. Klaarblijkelijk hebben Amerika en Brazilie ruzie, want Amerikanen moet betalen voor een visum, prijs rond de 150 US dollar per persoon voor single entry. Dan kan je niet naar Foz do Iguazu - de watervallen, want dan ga je ook naar Argentinie.
In de middag naar het beroemde beeld van Christus boven op de berg Corcovado. Tegenwoordig roltrappen voor het laatste stuk Ik heb de goedkope tour geboekt, want ik ga niet met de trein helemaal naar boven, maar met 2 verschillende minivans. Het beeld staat op een berg van 900 meter hoog. Mooi uitzicht naar de Suikerbroodberg, maar ook Maracana, Sambadrome en mijn hotel.


Na het afdalen een korte stop bij het Maracana stadion, in het verleden konden in dit immense voetbalstadion 200.000 mensen, nu is het alleen een bustochtje eromheen. daarna langs het Sambadrome rijden. Hier mogen de  18 beste carnavalsgroepen van Rio doorheen dansen etc. tijdens het carnaval, en daar komen ook de beelden vandaan die je op de tv ziet.
's Avonds weer naar een kilorestaurant, en op de Copacabana echte Havaianas gekocht (slippers), maar voor 10 real heb ik mijn twijfels of deze wel echt zijn. Bij een barretje aan Copa onder het genot van een pilsje in gezellig gesprek geraakt met een brazilaanse - amerikaanse (dubbele nationaliteit, oei gevaarlijk). Bar ligt echt aan de zee, en nog gewoon 30 graden 's avonds.

Geen opmerkingen: