maandag 30 november 2009

Paraty

Vandaag maandag 30-11 alweer de 2e volle dag in Paraty. Het lijkt alweer een eeuwigheid geleden dat ik met de bus ben opgehaald om van Rio naar Paraty te gaan. Was wel gezellig: tijdens het ophalen van andere reizigers portugese woordjes zitten leren met de buschauffeur. Uiteindelijk om 9 uur iedereen opgehaald en dan werd de bus in de files van Rio gestort, kost gewoon een uur om de stad uit te komen vanaf Copa. Met wat tussenstops voor drinken en in Angra dos Reis uiteindelijk om 2 uur in Paraty. Een leuke Poussada aan de rand van het oude centrum, paar honderd meter lopen. Oude centrum veel oude huizen, maar ook een aantal is verbouwd naar winkel of bar. Het is relatief duur hier, zelfs in vergelijking met Rio. Maar kwaliteit van het eten is goed. Het is alleen zwaar bewolkt hier en zo nu en dan wat nattigheid. Het is alleen heel erg druk in het Paraty, veel Brazilianen en dat betekent ook dat de restaurants gewoon vol zitten, gewoon achteraan aansluiten in de rij als je ergens wil eten.
Paraty is een door de Unesco beschermde plaats: in de 17e eeuw was Paraty een welvarende doorvoerhaven van goud en andere mijnopbrengsten. Toen in de 18e eeuw de weg van Ouro Preto naar Rio de Janeiro af was, liep Paraty leeg. Lange tijd woonden er nauwelijks mensen en het oude centrum werd nooit gerenoveerd. Nu is het centrum een historisch monument met koloniale kerken, pleinen, kunstgaleries en bars/restaurantjes, echt heel mooi. Paraty staat ook synoniem voor cachaça; het basisingrediënt van de nationale drank 'caipirinha'.
Op zondag 29 november een boottocht gemaakt: iemand van de touragent kwam me ophalen bij het hotel, maar zij bracht ook gelijk mijn busticket mee dat ik morgen weer nodig heb. O ja en sochtends om 8 uur werd ik al gebeld dat er om 10.30 uur iemand langs zou komen van de touragent.
Boottocht is prima, het is alleen nog steeds (of eigenlijk wel gelukkig) zwaar bewolkt. Op de boot met iets van 100 brazilianen en 3 nederlanders (er was ook nog een nederlands stel aan boord). Gezellig, paar tussenstops om te zwemmen in lauw water, en natuurlijk flink bijgekleurd. Net niet roze, maar gewoon well done. Is inmiddels bruin geworden. Boottripje duurde bij elkaar 6 uur. En niet te vergeten was er ook nog muziek aan boord.
Kom ik terug in de poussada, hoor ik nederlands praten. Is er net een groep van Djoser aangekomen. ´s avonds (het is zondagavond) bleek dat alle brazilianen weer terug naar huis waren, want de restaurants waren nu uitgestorven, keus zat. Dit keer gekozen om ergens binnen te gaan eten, en dat bleek een goede keuze - even later begint het namelijk te hozen. Je kan nog net niet zwemmen in de straten, maar het scheelt niet veel. Dan maar een extra caiparinha nemen :-)

Op de maandag gewoon door het dorpje gelopen, het zonnetje schijnt goed en brand goed, en wat gebabbeld met wat verdwaalde brazilianen. Sta ik ergens voor een huis met 6 tegels ingemetseld met boten en een stadspoort. Dacht ziet er wel Nederlands uit, nog eens goed kijken - is het een tekening van Anton Pieck van Zierikzee op op een tegel. Zit je in de middel of nowhere....
Bij de Poussada wat zitten lezen in de middag en op een gegeven ogenblik maar gaan babbelen met de groep Nederlanders van Djoser. Zij waren bijna aan het einde van een 4 weekse trip vanuit Chili en Argentinie naar Rio. Zij zaten maar één dag in Paraty, wat gewoon te kort is vind ik.
Maar hoe klein kan de wereld zijn: hoor ik iemand praten over Mijnsheerenland, waarbij niemand wist waar dat lag, ik wel omdat moeders daar woont, blijkt dat haar ouders ook in Mijnsheerenland wonen en dat ze op dezelfde school in Oud Beijerland had gezeten, alleen een 8 jaar later. En had ook nog op het Wijnhaveneiland een tijdje gewoond.

3 opmerkingen:

Léontine Hettinga-Schellen zei

Niet te bruin worden he!

Léontine Hettinga-Schellen zei
Deze reactie is verwijderd door de auteur.
Luz2007 zei

He Richard, heb je mij verwijderd? (Luz2007) Fraai is dat! Heb net m´n 2e schooldag erop zitten. Heavy going! Heb gistere de hele dag prive les gehad´en vanochtend samen met nieuwkomer (ook iemand met 0,0 kennis gelukkig. Ik voelde me in ieder geval niet meer zo heel dom... ´k krijg elke dag ook nog het nodige aan huiswerk mee. Nog even doorbijten en kan ik mondje basis Portugees. Het is heel leuk op school en iedereen super aardig. Maceio is ook wel ok, gewoon grote stad. m´n pousada zit min of meer a/h strand maar is niet veel soeps.
groetjes, Conny